Friday, June 1, 2012 | By: Huda Engku

Sedikit Sebanyak: Bumi Lestari oleh Rebecca Ilham

Bumi Lestari


Sebetulnya sebelum novel ini, saya belum pernah membaca karya kreatif Rebecca Ilham walaupun nama beliau sering dilihat sebagai penulis itu ini. Novel ini pernah menjadi pemenang ketegori novel remaja Hadiah Sastera Kumpulan Utusan pada tahun 2010 jadi saya rasa ianya satu pendedahan dan permulaan yang wajar. Untung-untung jiwa saya sesuai dengan gaya penulisan beliau, bertambah peminat karya beliau nanti, bukan?

Novel ini mengisahkan tentang seorang remaja perempuan bernama Amira; sayangnya dia dengan Ulu Pelangi, konflik yang melanda dirinya tatkala mengetahui bapa kepada teman rapatnya menjadi dalang pembinaan Empangan Gemawan, dan rindunya kepada kasih sayang bapanya.

Di sebalik diri seorang gadis yang tegas, ada rasa yang terpendam sehingga akhirnya, rasa itu terluah jua.

Hishamudin mendera jiwa anaknya yang tidak cukup zat kasih sayang, menghukum Amira dek kejadian masa lalu yang tidak boleh diubah lagi. Panjang mana masa yang Tuhan beri, siapa kita untuk tahu, lalu mengapa dia seperti tidak redha dengan pemergian isteri dan dua orang anak-anaknya? Hishamudin patut bersyukur, dia masih punya Amira.

Setelah tamat membaca novel ini, saya rasa novel ini masih perlu dipanjangkan sedikit ceritanya, seperti ada yang tertinggal kerana saya rasa tidak puas membacanya, Bumi Lestari 2 mungkin?

No comments:

Ini mungkin menarik: