Tuesday, February 14, 2012 | By: Huda Engku

Sedikit Sebanyak: Kelab Da Vinci oleh Nazry Salam


Sudah lama saya hendak menulis tentang novel pertama karya Nazry Salam ini. Tuan Nazry, maaf berjuta-juta lemon saya pohon kerana sudah berbulan-bulan, baru sekarang saya sempat menunaikan janji saya.

Nazry Salam, yang saya kenal asalnya seorang pelukis komik, rupa-rupanya turut berbakat menulis novel! Kagum sungguh saya!

Novel pertama beliau ‘Kelab Da Vinci’ terbitan PTS One menceritakan tentang seorang pelajar baru sekolah Sri Perdana bernama Nizam. Dia memilih untuk menyertai Kelab Melukis yang rupa-rupanya hanya disertai oleh 6 orang termasuk dirinya sendiri! Kelab Melukis juga tidak mempunyai guru penasihat dan dianggap tidak cemerlang sehingga Tuan Pengetua ingin membubarkan kelab tersebut. Bagi menyelamatkan Kelab Melukis, ahli-ahli kelab tersebut bertemu Tuan Pengetua.

Tindakan berani mereka membuatkan pembubaran ditarik balik tetapi terdapat syart-syarat yang perlu dipatuhi dalam tempoh yang ditetapkan. Jika mereka gagal melaksanakan syarat-syarat tersebut, Kelab Melukis akan dibubarkan secara automatik. Untuk mengetahui apa syarat-syaratnya dan apa tindakan ahli-ahli Kelab Melukis untuk memenuhi syarat-syarat yang diberkan itu, bolehlah baca novel ‘Kelab Da Vinci’.

Dari segi penceritaan, ianya santai dan menyeronokkan, terutamanya untuk pembaca remaja. Saya kira, itu elemen penting jika ingin mereka merasa seronok membaca, seterusnya memahami jalan cerita yang telah disusun penulis.

Setiap jalan cerita mempunyai mesej tersendiri. Di dalam novel ini, banyak mesej nilai-nilai murni yang ingin disampaikan. Dengan jalan cerita yang santai, mesej tersebut mampu disampaikan kepada remaja yang sememangnya gemar dengan perkara santai. Bagus bukan? Membaca bukan sahaja mengisi masa lapang, tetapi mempelajari perkara-perkara baru walaupun di dalam sebuah novel.

Sebagai seorang penulis baru yang menulis novel remaja, bagi saya novel ini bagus. Dan, saya suka lukisan watak-watak yang diselitkan di dalam novel ini. Teruskan menulis (dan melukis) Nazry! Ganbatte!

Jika anda ingin membeli novel ini secara 'online' boleh ke kedai buku online PTS, Book Cafe.

1 comment:

Nazry Salam said...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Wah, terima kasih banyak atas ulasan positif yang diberikan. Saya akan berusaha menulis lebih banyak novel yang lebih berkualiti.

Terima kasih! ^__^

Ini mungkin menarik: