Monday, May 2, 2011 | By: Huda Engku

Sedikit Sebanyak: Menjadi Penulis Hebat: Langkah Demi Langkah oleh Bobbi DePorter, diterjemahkan oleh Rawaida Kamarudin


Sudah lama saya tidak menulis tentang buku yang saya baca atau miliki. Kali ini (memandangkan saya baru habis membacanya), saya ingin berkongsi mengenai buku ‘Menjadi Penulis Hebat: Langkah Demi Langkah’ yang dikarang Bobbi DePorter, diterjemahkan oleh Cik Puan Rawaida Kamarudin/Waida. Buku yang saya beli di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2011 ini diterbitkan oleh PTS Professional. Harganya tidaklah mahal, cuma RM14.00 (tapi tempoh hari saya mendapat potongan harga 25 peratus), jika dibandingkan dengan ilmu yang diperolehi daripada judul ini, memang saya katakan harga buku ini adalah murah. Jadi anda patut mendapatkannya, terutamanya jika anda seorang pelajar atau hendak menjadi penulis yang kurang stres, lebih-lebih lagi ketika dihambat ‘deadline’ dan disekat oleh ‘writer’s block’.

Ketika membelek-belek buku ini di rak buku gerai PTS, saya tertarik dengan ciri-ciri buku ini; bahasa yang digunakan mudah, tulisan yang digunakan tidak terlalu kecil, jenis kertasnya cantik dan terdapat gambar di halaman tertentu. Saya merasakan pembaca buku ini tidak mempunyai banyak masalah dalam memahami perkara yang disebutkan di dalam buku ini.

Saya mula membaca buku ini pada hari saya membeli buku ini – 29 April, dan tamat membacanya pada 2 Mei. Sehingga kini, saya hanya sempat membacanya sekali, dan saya dapat merasakan yang saya akan selalu membelek buku ini dari masa ke masa untuk ‘menghadam’ ilmu di dalam buku ini.

Selepas membacanya, buku ini memang tidak mengecewakan. Boleh dikatakan, apa yang saya telah pelajari semasa di UNISEL dahulu diringkaskan menjadi sebuah buku yang nipis dan mudah diikuti (oh ya, saya seorang pelajar TESL, maka teknik penulisan dan bagaimana mengajar pelajar menulis adalah subjek wajib diambil). Yang paling saya suka adalah buku ini juga mengikuti ‘Process Approach’ di dalam mengajar menulis – bermula dengan proses ‘brainstorming’ kemudian susun dan mula menulis.

Di dalam buku ini juga dimuatkan akronim untuk membantu pembaca mengingati dan memahami konsep yang dikemukan. Antara akronim yang digunakan adalah POW!, TARGET, SPAM dan WIIFM. Akronim tersebut diterangkan satu-persatu dengan jelas.

Satu lagi ciri menarik buku ini adalah terdapat ruang catatan untuk pembaca mencuba sendiri perkara yang diajar di dalam buku ini, dan untuk menulis ide-ide pembaca. Saya seronok melakarkan ide-ide di ruangan yang diberi di dalam buku ini!

Buku ‘Menjadi Penulis Hebat: Langkah Demi Langkah’ ini memang memudahkan proses penulisan, mengurangkan stres penulis, dengan hasil yang cemerlang. Untuk yang sering buntu memulakan apa juga penulisan, mulakan dengan ‘brainstorm’, memang kurang stres! Kalau tidak percaya, cubalah! ;)

2 comments:

Waida said...

Salam Cikpuan Huda,

Terima kasih kerana membeli buku ini. Semoga menikmatinya dengan gembira, sebagaimana saya menterjemahnya! ^_^

muhammad fakhruddin said...

Sekali lagi saya bertandang ke blog cik puan Huda.

Saya sedang berkira-kira sama ada mahu membeli buku ini atau buku Pemasaran Gerila Untuk Penulis.

Ini mungkin menarik: