Wednesday, October 13, 2010 | By: Huda Engku

Sedikit Sebanyak: Saga Horizon oleh Fadli Al-Akiti


Kali ini jom kita usha buku Sai-Fai pula. Apa dia Sai-Fai? Sai-Fai adalah singkatan untuk Fiksyen Sains Fantasi (rujuk Sai-Fai.com). Sudah lama rasanya saya tidak membaca novel Sai-Fai sehinggalah penulis, Fadli al-Akiti memberikan saya sebuah novel karya beliau sendiri, Saga Horizon.

Novel ini mengisahkan keadaan huru-hara di Bumi pada tahun 3024 A.D. Manusia yang menjadi tuan, kini sering takut dan bimbang dimusnahkan oleh Jembalang Bertulang Besi. Askar-askar upahan berjuang habis-habisan bagi memerangi Jembalang Bertulang Besi. Askar-askar tersebut ada yang mengambil pil Selatin bagi mengurangkan rasa ketakutan mereka terhadap Jembalang Bertulang Besi atau dikenali juga sebagai jembalang Lepoh, si lembap, zombi besi atau sang perlahan.

Di kalangan askar-askar upahan tersebut, terdapat seorang yang bernama Rogue yang kasar dan mempunyai mata yang tajam seperti seekor burung Helang. Dia menjadi askar upahan demi membalas dendam terhadap jembalang-jembalang yang telah membunuh datuknya, Datuk Thompson yang kemudiannya membunuh adik angkatnya Marc.

Dalam pada itu, Rogue dicari Jafni, salah seorang pengikut setia wali srikandi yang digelar Ummi kerana Rogue dilihat sebagai manusia yang mampu menghapuskan ASAIN dan menamatkan malapetaka pada zaman tersebut.

Saya suka novel ini kerana saya dapatnya secara percuma dan penulisnya yang beri! Haha! Bukan... itu sebab yang terakhir, tetapi terima kasih ya Fadz sebab bagi buku kepada saya, Lyn dan Yue. Saya suka jalan ceritanya dan sepanjang membaca novel ini minda saya seolah-olah menayangkan filem seperti di GSC. Saya dapat membayangkan keseluruhan keadaan cerita ini kerana penulisnya telah menceritakannya dengan baik. Syabas Fadz! Looking forward to read some more of his work.

1 comment:

fadz said...

terima kasih Huda, tak tahu pula macam filem saya menulis, huhuhuhuhuhuhu..

Ini mungkin menarik: