Wednesday, October 13, 2010 | By: Huda Engku

Sedikit Sebanyak: Aku Mahu Ke New York 1 & 2 oleh Ain Maisarah

Hai! Kali ini saya agak 'gedik', seolah-olah saya adalah salah seorang daripada ahli The Wannababes daripada sekolah Sri Bangsar (yang mungkin dibatalkan keahlian sebaik sahaja mereka melihat baju saya bukan datang daripada butik berjenama antarabangsa!).

 

Mula-mula, biar saya terangkan kenapa saya membeli buku ini. Hehe.. Ketika saya sedang mencari buku untuk dibeli di BookCafe, saya terjumpa judul ini. Melihatkan judulnya, mengingatkan saya kepada janji saya dan sahabat baik saya ketika saya berada di Leeds dahulu. Kami berjanji akan ke New York bersama-sama, yang pasti dia ingin menempa nama dalam bidang perekaan fesyen di sana. Saya pula? Mahu jadi macam Peter Parker agaknya! We were teenagers and we built dreams and hopes so big that now I don't know whether they would come true or not.

Mereka yang sudah biasa membaca buku daripada Ain Maisarah tentu kenal siapa The Wannababes and how mean they are to other people. Mereka pentingkan diri sendiri dan hanya bercampur dengan orang yang 'seperti mereka' sahaja - a bunch of rich kids, who only wear expensive stuff, go for vacations overseas, always get what they want - kesimpulannya, kehidupan yang tidak mencabar dan membosankan!

Kali ini, The Wannababes mahu ke New York. Diana dan Sazzy terdengar cikgu mereka berbual mengenai program pertukaran pelajar ke New York. Kesemua ahli The Wannababes mahu turut serta sehingga sanggup buat apa sahaja bagi mendapatkan tempat ke New York. Mereka amat gelojoh  dan bodoh sombong sebenarnya - mendengar sahaja perkataan 'New York' mereka sudah cukup gembira tetapi mereka tidak bertanya lebih lanjut mengenai program tersebut.

Apabila tiba di tempat pertukaran pelajar, barulah mereka tahu apa yang mereka perlu hadapi. Mereka bakal tinggal di dalam hutan selama sebulan di sebuah rumah yang tidak mempunyai bekalan elektrik dan bekalan air paip di rumah. New York ada hutan dan masih ada tempat tanpa bekalan elektrik dan air paip? Betul ke? Haa... itu kenalah baca sendiri, tak seronok lah kalau saya ceritakan semua kan? *wink*

Anyway, pada akhir cerita (Aku Mahu Ke New York 2), Fasha iaitu ketua kumpulan The Wannababes membuktikan yang dia tidaklah teruk sangat sehingga sanggup membeli kasut Crocs untuk semua penduduk di 'New York' dan menghantar kasut-kasut tersebut all the way from Kuala Lumpur!

Tetapi, saya tetap rasa ada bahagian cerita ini tidak logik. Ayah Fasha menghantar orang untuk memasukkan bekalan air dan elektrik ke rumah tempat Fasha dan kawan-kawannya menginap tetapi kesemua itu dapat dimasukkan dalam masa beberapa hari sahaja. Macam tak logik je! Atau mungkin orang kaya boleh buat apa sahaja dengan duit mereka, even mempercepatkan sesuatu perkara yang biasanya sukar disiapkan? Entahlah...

No comments:

Ini mungkin menarik: