Friday, September 3, 2010 | By: Huda Engku

Sedikit Sebanyak: Ya Allah, Aku Tak Ingin Sendiri oleh Burhan Sodiq

Buku ini dibeli ketika saya di Giant Batu Caves. Saya sendiri sudah pernah membaca buku kaya Burhan Sodiq sebelum ini dan saya membayangkan gaya bahasanya dan penyampaiannya seperti di dalam buku-buku beliau yang lain. Rupa-rupanya tidak juga. Ada sedikit kelainan. Mungkin kerana telah diterjemahkan dengan lebih baik dan saya rasa penyampaiannya lebih menarik, disertai kartun yang menyimpulkan bab yang dibincangkan pada awal setiap bab (membuatkan saya teringatkan buku Karya Kita Hak Kita daripada Puan Nisah Haron).

Secara ringkasnya, 'Ya Allah, Aku Tak Ingin Sendiri' karya Burhan Sodiq ini membincangkan fenomena berkahwin lambat, lebih-lebih lagi di kalangan wanita Islam. Di dalam buku ini disertakan cara terbaik dalam menghadapi dilema membujang dan kisah-kisah untuk dijadikan panduan mereka yang masih bujang dalam menghadapi persoalan jodoh.

Memikirkan hal jodoh, kadang-kala boleh mengundang air mata (pangalaman kah? hehe!) tetapi apabila difikir-fikirkan, mungkin juga jodoh yang lambat terbit daripada kesilapan kita menolak jodoh sebelum ini. Hm.. saya pernah menolak berkenalan dengan seseorang yang diperkenalkan oleh keluarga. Cuma sekali itu sahaja. Dan sehingga kini, saya masih single (hoho!). Atau mungkin Allah ada perancangan lain untuk saya?

Di dalam buku ini juga ada menyentuh bab 'perigi mencari timba'. Masyarakat kita (dan masyarakat di tempat lain pun ada juga) yang menganggap perkara tersebut memalukan dan tidak mengikut adab dan adat. Bagi saya, selagi ianya tidak haram di sisi Islam, mengapa tidak boleh, asalkan lelaki itu baik agamanya dan ianya dijalankan dengan tertib? Sedangkan Siti Khadijah RA yang melamar Nabi Muhammad SAW bukan?

Seperti hadis dari Anas RA, dia berkata,
"Telah datang seorang wanita daripada Rasulullah SAW dan menawarkan diri kepadanya, dan berkata, "wahai Rasulullah, apakah engkau berhajat (mahu berkahwin) kepadaku?" Lalu ketika menceritakan hadis ini, maka anak perempuan Anas RA mengatakan, "Sungguh sedikit malu perempuan itu dan buruk akhlaknya." Lalu dijawab oleh Anas RA, "Sesungguhnya dia itu (perempuan yang menawarkan dirinya itu) lebih mulia dan baik daripadamu kerana dia mencintai Rasulullah SAW dan menawarkan dirinya demi kebaikan."
(HR al-Bukhari)

Ini salah satu pembacaan yang menarik sebenarnya - dan sesuai dijadikan hadiah buat teman-teman yang masih sendiri. Saya telah menghadiahkan buku tersebut kepada seorang sahabat saya di Bachok kerana dia juga seperti saya, bimbang dan sedih kerana masih belum bertemu jodoh (dan melihat sahabat-sahabat lain gembira bersama suami dan anak masing-masing buat kami bertambah hiba!). Saya harap sahabat saya itu mendapat manfaat daripada buku tersebut, insya-Allah.

3 comments:

INILHOUR said...

wah menarik
harus baca!!!

Huda Engku said...

Ainil: sila2 baca :)

Izyan Hamizah said...

salam perkenalan... ter blog hop ke blog ni masa tengah google pasal buku ni. (^_^)

menarik la buku ni. teringin sangat nak baca. try cari online kat mph, borders, popular tapi xde pulak.. ada kat giant ek? trima kasih ye share tentang buku ni..

Ini mungkin menarik: